Jika inginkan MUTIARA yang bekerdipan, menyelamlah ke LAUTAN DALAM

Saturday, March 28, 2009

KERANDA 152 : SUMPAH DARIPADA MAHASISWA


“Kepada pemimpin-pemimpin yang sedang mengutarakan teori penggunaan bahasa lain secara super liberal, kami meminta, kami menuntut dan akan kami desak supaya mereka memberi satu definisi yang tegas tentang teori super liberalnya. Kerana bagi kami daripada generasi baru yang tulen, interpretasi super liberal itu adalah seolah-olah tidak ada sekatan atau tidak ada dasar langsung dan kami menginterpretasikan super liberal itu sebagai satu teori yang bertentangan sekali dengan kehendak Perlembagaan dan Dasar Pelajaran Malaysia sebagaimana yang tercatat dalam Penyata Razak dan Rahman Talib.
“Kami juga amat menyesali sikap Tunku Perdana Menteri dalam ucapannya baru-baru ini yang menunjukkan beliau masih lagi mendewa-dewakan bahasa Inggeris, seolah-olah bahasa kebangsaan itu masih belum sanggup memainkan peranannya dalam pentadbiran dan pusat pengajian tinggi. Sedangkan kita semua sedar bahawa bahasa Melayu telah pun digunakan sebagai bahasa pentadbiran, bahasa perniagaan pada zaman kerajaan Melayu Melaka dalam abad ke-15.
“Saya menegaskan bahawa, Persatuan Bahasa Melayu Universiti Malaya tidak bisa berganjak dari tanggal 1 September 1967 sebagai tanggal pelaksanaan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi yang tunggal di Malaysia Barat. Dan kepada mereka yang masih belum insaf, sedarilah bahawa teori super liberal dan sikap mendewa-dewakan bahasa Inggeris akan kami tentang habis-habisan.”


(Dipetik daripada pidato saudara Ismail Daud, Yang Dipertua PBMUM 1966-67, pada Seminar Bahasa kebangsaan di Universiti Malaya, 29 Oktober 1966)

No comments:

Post a Comment