Jika inginkan MUTIARA yang bekerdipan, menyelamlah ke LAUTAN DALAM

Friday, August 26, 2011

SALAM AIDILFITRI 1432 H


AL-Wida ya Ramadhan...Kini kita telah melalui fasa akhir ramadhan. Makanya, Aidilfitri bakal menjelang dan disambut dengan rasa syukur oleh sekalian umat islam yang bermusafir di atas muka bumi ini. Pastinya ramadhan 1432H akan menemui titik akhirnya dan ia turut meninggalkan kenangan terindah sepanjang kehidupan kita. Ternyata ramadhan juga adalah kesempatan terbaik untuk merperbaiki amal ibadah kepada pencipta kita. Selain itu, Tarbiyah Ramadhan jelas sekali berjaya menanam bibit-bibit cinta kita kepada agama. Ketika ramadhanlah suasana beragama penuh tawadhuk dan amal ibadah berjaya ditingkatkan. Sememangnya, kita insan yang penuh dengan dosa, alpa dan sering lalai dengan panorama dunia yang fana. Natijahnya, kita juga kerap kali tercicir menghayati tentang kehidupan akhirat yang ternyata adalah persinggahan yang kekal abadi. Semoga, tarbiyah ramadhan kali ini akan menjadi "platform" mendidik jiwa dan hati kita agar terus istiqamah dalam beramal ibadah di bulan-bulan yang lainnya...InsyaAllAh...

عَنْ أَبِي أُمَامَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَنْ قَامَ لَيْلَتَيْ الْعِيدَيْنِ مُحْتَسِبًا لِلَّهِ لَمْ يَمُتْ قَلْبُهُ يَوْمَ تَمُوتُ الْقُلُوبُ. (رواه ابن ماجه)

"Dari Abu Umamah r.a., dari Nabi Muhammad s.a.w. sabdanya: "Barangsiapa mengerjakan amal ibadat pada malam hari raya (Aidilfitri dan Aidiladha) dengan mengharapkan keredhaan Allah semata-mata, hatinya tidak akan mati (pada hari kiamat) sebagaimana matinya hati (orang-orang yang kufur ingkar) pada hari itu".

(Riwayat Ibnu Majah)



- SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI 1432 H -








2 comments:

  1. salam aidilfitri abg zuli. maaf zahir batin :)

    ReplyDelete
  2. Terima Kasih Chekgu Husna lana...Salam aidilfitri jugak...MZB;-)

    ReplyDelete